Ogłoszono Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii 2023. Na ponad 400 szkół z całego kraju na wysokim 13. miejscu w Polsce uplasowało się II Liceum Ogólnokształcące im. ks. Jana Twardowskiego w Dębicy. W czołówce znalazły się szkoły z Siemianowic Śląskich, Szczecina i Warszawy. Ogłoszenie wyników rankingu odbyło się 21 kwietnia podczas Wielkiego Finału, który zgromadził ponad 3,5 tys. osób zainteresowanych edukacją praktyczną, działaniami społecznymi i przygotowaniem młodychdo wejścia na rynek pracy na Torze Służewiec w Warszawie.
To jedyny ranking w Polsce, który klasyfikuje szkoły ponadpodstawowe nie po wynikach matur, lecz na podstawie realnych osiągnięć, zaangażowania szkół we wspieranie rozwoju uczniów kształtujących kompetencje przyszłości tzw. 4K, czyli krytyczne myślenie, kreatywność, komunikacja i kooperacja. Dlaczego to ważne? Organizatorzy rankingu podkreślają, że są to umiejętności niezbędne do budowania dobrostanu psychicznego młodzieży oraz budowania w nich sprawczości. Dane Komendy Głównej Policji pokazują, że coraz więcej najmłodszych Polaków dokonuje prób samobójczych. W 2022 r. odnotowano ponad 2 tys. takich prób wśród osóbdo 18. roku życia. Eksperci alarmują, że młodzi ludzie czują się samotni, a nawet izolowani. Oprócz sytuacji domowej, na takie stany często wpływ ma również szkoła.
– Z rozmów z uczniami wynika, że wiele szkół koncentruje się głównie na nauczaniu i wynikach maturalnych. Niestety, stara metoda „zakuj, zdaj i zapomnij” nadal funkcjonuje. Szkoły wyróżnione w rankingu Zwolnionych z Teorii szukają nowej drogi. Dzięki działaniu społecznemu młodzież z tych szkół nie tylko wzmacnia siebie, ale też uczy się reagować na szybko zmieniający świat i z łatwością odnajdzie się na rynku pracy – mówi Marcin Bruszewski, wiceprezes fundacji Zwolnieni z Teorii.
Przygotowanie młodych do wejścia na rynek pracy
Jak powstaje ranking?
Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii powstaje na podstawie wyników uczniów biorących udział od września do kwietnia w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii. Zadaniem młodzieży jest organizowanie prawdziwych projektów społecznych zmieniających ich otoczenie i życie społeczności na lepsze. Jak mówią nauczyciele, wsparcie uczniów w ich własnych małych przedsięwzięciach stanowi wyzwanie. – Wspieranie uczniów wpływa pozytywnie na moją własną motywację do pracy nauczyciela. Polega na tym, aby dawać uczniom dużo autonomii w działaniu oraz zgodę na popełnianie błędów. Podoba mi się osadzenie nauczyciela w roli mentora. Powinien wiedzieć, kiedy podjąć działania, aby np. wskazać kilka możliwych opcji rozwiązania problemu oraz wesprzeć, kiedy jest spadek energii uuczestników – mówi Urszula Deszcz, która od ponad 5 lat wspiera uczniów w działaniu społecznym w II Liceum Ogólnokształcące im. ks. Jana Twardowskiego w Dębicy. Nauczycielka zauważa, że w tym roku dołączyła młodzież po izolacji społecznej w czasie pandemii koronawirusa. – Wsparcie młodzieży po izolacji społecznej wymaga baczniejszego oka nauczyciela w pilnowaniu terminów, celów i motywacji działania. W tych rocznikach należy szczególnie rozwijać kompetencje przyszłości tzw. miękkie, ponieważ im zwyczajnie ich brakuje – dodaje Urszula Deszcz.
Z województwa podkarpackiego aż 23 szkoły znalazły się w rankingu m.in. z Dębicy, Jasła czy Rzeszowa. Najwyższe noty uzyskało II Liceum Ogólnokształcące im. ks. Jana Twardowskiego w Dębicy (13 miejsce), III LO w Zespole Szkół nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Dębicy (29 miejsce) oraz II LO im ppłk Józefa Modrzejewskiego w Jaśle (69 miejsce). Łącznie ponad 330 finalistów z regionu pracowało wzespołach realizując własne projekty społeczne.
Pełna lista Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii 2023 jest na stronie www.ranking.zwolnienizteorii.pl. Relacja z finału znajduje się na stronie Zwolnionych z Teorii w serwisie YouTube. Fundację Zwolnieni z Teorii wspierają m.in. Allegro, ING Bank Śląski, Grupa Pracuj i Google.org.