1 października w Towarzystwie Muzycznym odbył się koncert muzyki dawnej, zatytułowany „Jesień Baroku”. Była to niezwykła propozycja dla melomanów, którzy mogli zapoznać się z XVII – wieczną muzyką, graną na barokowych skrzypcach (Anna Śliwa), violi da gamba (Kazimierz Pyzik) i klawesynie (Andrzej Zawisza). Muzycy rozpoczęli występ kompozycją J. S. Bacha „Sonata g moll” na violę da gamba i klawesyn, następnie zagrali XI Koncert Royaux, by później znowu powrócić do Bacha i zagrać „Sonatę A dur”, „Praeludium”, „Fugę” i „Allegro Es Dur”. Po przerwie wsali towarzystwa rozbrzmiała jeszcze „Sonata B dur” Antonio Vivaldiego oraz „Sonata XII d moll” Francesco Maria Veraciniego.
6 października tradycyjnie już o 19 w Towarzystwie Muzycznym, swój koncert dał Kwartet Klarnetowy. Grający na tych mało znanych i dość rzadko spotykanych instrumentach muzycy są studentami oraz absolwentami Akademii muzycznej w Katowicach. Michał Jankowski, Waldemar Żarów. Tomasz Żymła oraz Piotr Toruński rozpoczęli koncert uwerturą do opery „Wesele Figara” W. A. Mozarta, a następnie zaprezentowali utwór węgierskiego kompozytora Ferenca Farkasa pt.„Antiche Danze Ungheresi”. Po przerwie muzyczna stylistyka znowu błyskawicznie się zmieniła i klarneciści zagrali „Historie Du Tango” Astora Piazolli: „Bordel 1900”, „Cafe 1930” i „Night Club 1960”. Każdy wykonywany przez muzyków utwór był bardzo gorąco oklaskiwany przez publiczność, która dała się ponieść niezwykłej atmosferze, wytworzonej, za sprawą muzyków, na salikoncertowej. Kolejnymi zaprezentowanymi utworami były dzieła autorstwa „króla jazzu” George'a Gershwina, który łączył ten gatunek muzyczny z żydowskimi brzmieniami. Na zakończenie występu muzycy zagrali jeszcze motywy ze znanych filmów i seriali, m. in. motyw przewodni z serialu komediowego „Benny Hill”. Był to z pewnością jeden z najbardziej udanych koncertów Przemyskiej Jesieni.
Następnego dnia w Bazylice Archikatedralnej odbył się koncert amerykańskiej Muzyki Sakralnej wykonywanej przez sopranistkę Katarzynę Guran wraz z Przemyskim Chórem Kameralnym pod batutą Andrzeja Gurana. Chórowitowarzyszył organista Daniel Prajzner oraz perkusista Ryszard Haba.
8 października na Zamku Kazimierzowskim o godzinie 19 miał miejsce recital arii operowych w wykonaniu wybitnego solisty Teatru Opery i Baletu im. S. Kruszelnickiej we Lwowie – Ihora Kuszplera w duecie z pianistką Adą Kuszpler. Wykonali m. in. utwory Mykoła Łysenko, Stanisława Ludkiewicza oraz G. Verdiego, U. Giordano i P. Czajkowskiego.
Czterodniowy maraton zakończył się 9 października, gdzie w Towarzystwie Muzycznym odbył się koncert „Lutnia i Słowo”. Na lutni przygrywał Ireneusz Trybulec, zaś Jan Korwin – Kochanowski recytował pieśni, fraszki, treny i psalmy Jana Kochanowskiego. Był to koncert owiany mistycyzmem i tajemniczością, dzięki wytworzonej przez świeczki atmosferze.
12 października w TM odbył się kolejny koncert z udziałem czwórki świetnych muzyków: oboisty Arkadiusza Krupy, skrzypka Piotra Tarcholika, altowiolisty Jacka Dumanowskiego i wiolonczelistki Barbary Łypik – Sobaniec. Muzycy zagrali fragmenty „Wariacji Goldberowskich” J. S. Bacha, a po przerwie „Kwartet obojowy F dur” W. A. Mozarta oraz „Fantazję” Benjamina Brittena. Muzycy otrzymali od publiczności gromkie brawa za ten ostatni koncert kameralny festiwalu.
Dnia następnego w Bazylice Archikatedralnej odbył się koncert Oratoryjny w wykonaniu Chóru i Orkiestry Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych pod batutą Antoniego Gurana. Wykonano Requiem włoskiego kompozytora Luigi Cherubiniego: m in. „Introitus et Kyrie”, „Graduale”, „Dies Ire”, „Agnus Dei”.
Kolejne półtorej tygodnia XXIV Przemyskiej Jesieni Muzycznej znowu dostarczyło fanom muzyki niezapomnianych wrażeń dzięki interesującym koncertom, granym przez świetnych muzyków.
Sandra Steinmetz
Zdjęcia: www.towarzystwomuzyczne.nigdzie.net