Przemyśl - nasze miasto całą dobę

Park Krajobrazowy - trasa 14

data dodania: 2005-09-28
aktualizacja: 2016-11-14 18:03:53
Wycieczka ta w części wykracza poza teren Parku Krajobrazowego Pogórza Przemyskiego, jest jednak ciekawą wyprawą terenową, fragmentem dłuższej trasy, którą jest pokonanie na rowerze całego czarnego szlaku turystycznego. W realizacji tego zamierzenia pomocną będzie mapa turystyczna "Pogórze Przemyskie" w skali 1:75 000, z zastrzeżeniem, że na odcinku Fort Łuczyce - Fort Jaksmanice szlak został błędnie wrysowany prowadząc pagórkowatym grzbietem przez Fort Mogiłki. W rzeczywistości został on sprowadzony do drogi łączącej wieś Łuczyce z Jaksmanicami (na północ od linii wzgórz). Proponowana wycieczka łączy w sobie walory przyrodnicze, krajobrazowe i historyczne, jest więc ciekawą alternatywą spędzenia kilku godzin na dwóch kółkach.

Trasa 14: Przemyśl - Dybawka - Fort Prałkowce - G. Wapielnica - Fort Helicha - Grochowce - Fort Optyń - Pikulice - Przemyśl

Schemat sieci tras rowerowych Rower: trekkingowy lub górski
Długość trasy: 27,5 km
Suma podjazdów: 370 m
Czas jazdy bez odpoczynków: 2 h
Czas jazdy z odpoczynkami: 3 1/2 h
Ogólna ocena trudności: nieco trudna

0,0 km. Podobnie jak w kilku innych wycieczkach, rozpoczynamy jazdę z parkingu przy ul. Sanockiej w Przemyślu. Wyjeżdżając na asfalt skręcamy w prawo (vis-a-vis parkingu pod wzgórzem Parku Miejskiego mieści się siedziba Przemyskiego Stowarzyszenia Przyjaciół Dobrego Wojaka Szwejka), opuszczamy miasto, a następnie łatwo przejeżdżamy przez wieś Prałkowce. Jedziemy dobrą drogą asfaltową w kierunku Krasiczyna.

5,5 km. We wsi Dybawka wspinamy się na wzgórze i na szczycie podjazdu opuszczamy asfalt skręcając w lewo.

6,8 km. Tutaj rozpoczyna się także czarny (forteczny) szlak turystyczny, którym będziemy się teraz poruszać. Jedziemy jeszcze pod górę, teraz nieco trudniej, po drodze żwirowej.

8,1 km. Gdy podjazd się kończy, na skrzyżowaniu dróg żwirowych skręcamy w lewo i po ok. 300 metrach, za ostatnimi zabudowaniami jeszcze raz w lewo, drogą gruntową w kierunku lasu. Trzymając się oznaczeń szlaku czarnego, ścieżką przez las docieramy do charakterystycznego terenu fortecznego, z dużą ilością wałów, jarów, resztek fortyfikacji.

9,0 km. Fort VII Prałkowce w pierścieniu wokół Przemyśla miał za zadanie ochronę drogi w kierunku Sanoka i doliny Sanu od strony zachodniej. Las na wzgórzu został posadzony po poddaniuTwierdzy. Cały teren wokół Fortu jest świetny do ćwiczeń techniki rowerowej jazdy. Przy Forcie Prałkowce spotykamy także znaki niebieskie szlaku turystycznego prowadzące aż z Dynowa i dalej w kierunku Kalwarii Pacławskiej i Ustrzyk Dolnych. Od Fortu prowadzi dalej wygodna droga forteczna (i nią szlak czarny) bądź bardziej terenowo, przez las - szlak niebieski. Oba szlaki spotykają się nieco dalej u stóp wzgórza, przy końcu zjazdu, który nas teraz czeka. Oba warianty wymagają uwagi i dobrych hamulców.

10,8 km. Po wyjeździe z lasu docieramy do skrzyżowania z drogą asfaltową we wsi Prałkowce. Przecinamy ją i pozostajemy nadal na drodze fortecznej, żwirowej. Jedziemy jeszcze w dół, aż do potoku, który przekraczamy mostem. Po drugiej stronie rozpoczyna się dość długi, ale bardzo ciekawy podjazd przez las, drogą "o stu zakrętach".

11,3 km. Na skraju lasu obieramy drogę pierwszą w lewo i serpentynami na drodze fortecznej wspinamy się w górę.

13,1 km. Gdy wyjeżdżamy z lasu (to jeszcze nie koniecpodjazdu) otwiera się przed nami wspaniały widok na lewobrzeżną (w stosunku do Sanu), część Przemyśla. Po chwili mamy szansę na szybki zjazd (w lewo) przez Kruhel Wielki i ewentualny powrót do miasta. Pozostając na trasie wycieczki wybieramy drogę przecinającą zjazd skosem w górę.

14,1 km. Osiągamy szczyt podjazdu, z prawej mamy Górę Wapielnica (394 m n.p.m.) i otwartą łąkę z pięknym widokiem na dolinę Sanu i fragment Przemyśla. Po 50 metrach docieramy do węzła szlaków turystycznych i skrzyżowania dróg leśnych (dawnych fortecznych). Na potężnym buku są umieszczone tabliczki kierunkowe i informacyjne o przebiegu tras turystycznych. Z lewej dochodzi tu szlak czerwony z Przemyśla (możliwy powrót tą drogą) i teraz przez krótką chwilę jedziemy trzema szlakami naraz: czarnym, niebieskim i czerwonym.

14,6 km. Droga leśna i szlaki: niebieski z czerwonym, odchodzą w prawo, my pozostajemy na drodze fortecznej i czarnym szlaku. Jedziemy jeszcze lekko w górę, w stronę Fortu Helicha. Przed Fortem droga forteczna skręca wlewo, w dół. Pojedziemy nią dalej, ale wpierw podjeżdżamy jeszcze do Fortu. Fort VI Helicha, a właściwie jego porośnięte trawą i krzewami ruiny, jest pięknie położony na wyraźnym wzgórzu długiego, zalesionego grzbietu. Po powrocie z Fortu do drogi fortecznej, skręcamy teraz w prawo i rozpoczynamy długi, szybki (uwaga na podłoże) zjazd, początkowo cienistym lasem, a po wyjeździe z niego odkrytym terenem sprowadzającym nas do wsi Grochowce.

16,6 km. Gdy kończy się zjazd, pozostajemy na drodze żwirowej i mijając ostatnie zabudowania wsi, jedziemy po równym, prawie dokładnie na wschód.

17,9 km. Docieramy do małego domku, obiektu kopalnictwa gazowego (po lewej stronie drogi). W tym miejscu szlak czarny skręca w prawo, w drogę gruntową. Po ok. 150 m zalesiony i zakrzewiony teren wyznacza miejsce Fortu V Grochowce. Przed Fortem szlak skręca w lewo i drogą gruntową dociera do długiej alei, którą zjeżdżamy w kierunku drogi asfaltowej. Jeszcze przed Fortem Grochowce, w kierunku wschodnim widać wyraźne, porośnięte lasem wzgórze. Tokolejny etap wycieczki - Fort IV Optyń.

19,2 km. Na drodze asfaltowej skręcamy w lewo i prawie od razu znajdujemy się na skrzyżowaniu dróg. W lewo szosa prowadzi do Przemyśla, w prawo kieruje się do Fredropola, Huwnik i Kalwarii Pacławskiej. Szlak czarny przecina szosę i po przekroczeniu potoku znika w wysokich trawach na nie użytkowanym zboczu. Wybieramy nieco wygodniejszą, możliwą do jazdy rowerem, drogę. Na skrzyżowaniu dróg asfaltowych skręcamy w prawo, ale po 200 metrach opuszczamy wygodną nawierzchnię, kierując się w lewo, na wyraźną drogę gruntową. Mostkiem przekracza ona potok i lekko się wznosząc kieruje nas w stronę Fortu Optyń. Na kolejnych rozwidleniach wybieramy drogi gruntowe na lewo i wkrótce znowu spotykamy znaki szlaku czarnego, który skrajem terenu wojskowego i uprawianego pola, zmierza w tym samym co i my kierunku.

21,5 km. Z odkrytego wzniesienia rozciąga się daleki widok na zachód i południowy-zachód, w kierunku Fortu Grochowce,  Helicha i G. Szybenica.

22,1 km. Droga gruntowa doprowadza nasdo innej, twardej, żwirowej. Wprawo, do ruin Fortu IV Optyń jest stąd ok. 700 m. Szlak czarny także skręca w prawo, ale po 500 m schodzi w lewo, w dół przez las, w kierunku doliny Wiaru i Fortu Łuczyce. My skręcamy w lewo i szybkim zjazdem dobrą drogą żwirową docieramy do wsi Pikulice i drogi asfaltowej, na której skręcamy w prawo.

25,3 km. Na kolejnym skrzyżowaniu dróg asfaltowych, już w granicach miasta Przemyśla (w Nehrybce) skręcamy w lewo i obok nieczynnej cegielni, między ogródkami działkowymi wjeżdżamy do miasta.

27,5 km. Kończymy wycieczkę na parkingu przy ul. Słowackiego (obok cmentarza), skąd do centrum Przemyśla jest jeszcze ok. 1,5 km.

Trasy zostały opracowane na podstawie materiałów przekazanych przez Zarząd Zespołu Parków Krajobrazowych w Przemyślu (www.parkiprz.itl.pl), wydawcy przewodnika rowerowego "Po drogach i bezdrożach Parku Krajobrazowego Pogórza Przemyskiego". Za pomoc serdecznie dziękujemy.